KECELARUAN BAHASA : DISLEKSIA
Anak lambat bercakap? Sukar belajar perkataan baru? Ayat ini seringkali menjadi persoalan sekiranya kanak-kanak yang sepatutnya sudah boleh bercakap dan boleh belajar perkataan baru tetapi tidak mampu melakukan perkara sedemikian. Hati ibu dan ayah mana yang tidak risau apabila mengetahui anak mereka mengalami masalah ini jika dibandingkan dengan kanak-kanak yang sebaya dengan anak mereka. Hal ini menjadikan ibu bapa tidak keruan tentang masalah yang dihadapi oleh anak-anak mereka. Keadaan anak-anak yang lambat bertutur dan sukar mempelajari perkataan baru akan dianggap sukar untuk menjalankan aktiviti pembelajaran kelak. Oleh hal yang demikian, pasangan yang mempunyai anak-anak seperti ini perlulah peka dalam perkembangan yang berlaku terhadap anak-anak mereka.
Kesukaran seseorang kanak-kanak untuk
bertutur dan memahami pertuturan membawa maksud kepada kecelaruan bahasa. Hal
ini telah dikemukakan oleh Dr. Raja Juanita Raja Lope, iaitu Pakar Perunding
Pediatrik dan Perkembangan Pediatrik dari Hospital Pantai Kuala Lumpur.
Walaupun kanak-kanak itu mempunyai masalah kecelaruan bahasa, mereka tidak
memiliki sebarang gangguan perkembangan lain seperti autisme, ketidakupayaan
intelektual atau kecacatan fizikal. Di sini saya akan berkongsi mengenai salah
satu jenis kecelaruan bahasa iaitu disleksia.
Apa Itu Disleksia?
Disleksia merupakan salah satu daripada
kecelaruan bahasa yang terjadi kepada kanak-kanak. Disleksia adalah masalah
cara otak berfungsi, cara berfikir, cara melihat dan cara mendengar. Disleksia
berasal daripada gabungan perkataan Greek dys
yang bermaksud ‘kesukaran’ dan lexis yang
bermaksud bahasa. Secara amnya, disleksia boleh ditakrifkan sebagai ‘kesukaran
dalam berbahasa’ (Ott dalam Shiela Devaraj dan Samsilah Roslan, 2006) dalam
buku Norul Haida Rezudan (2013). Kanak-kanak yang mempunyai masalah ini hanya
mengalami gangguan dalam pembelajaran ketika peringkat kanak-kanak dan ianya
bukanlah sejenis penyakit. Sebagai contoh, kanak-kanak disleksia ini mengalami
gangguan dalam pembacaan, menulis, mengeja dan mengira walaupun mereka
mempunyai pemikiran yang normal. Selain itu, World Federation of Neorology dalam buku Norul Haida Rezudan
(2013), mendefinisikan disleksia sebagai satu gangguan dalam diri kanak-kanak
yang telah menerima pendidikan biasa, tetapi tidak memperolehi kemahiran
bahasa, bacaan, menulis dan ejaan yang setaraf dengan intelek. Menurut
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dalam buku Norul Haida Rezudan (2013),
murid yang mengalami masalah pembelajaran disleksia ialah murid yang mempunyai
kecerdasan mental yang searas atau melebihi murid-murid biasa tetapi mempunyai
kesukaran atau kelemahan yang tinggi dalam kemahiran membaca, mengeja dan
menulis.
Ciri-ciri Disleksia
1.Peringkat
Prasekolah
Pada awal peringkat persekolahan,
kanak-kanak disleksia sering mengalami masalah pertuturan. Kanak-kanak ini
sukar mencampur-adukkan bunyi dan suku kata dalam perkataan yang panjang. Misalnya,
apabila mereka diminta untuk menyebut perkataan ‘pelbagai’, perkataan tersebut
disebut sebagai ‘pelgabai’. Mereka suka mengganti perkataan dengan perkataan
lain semasa bercakap dan dianggap hiperaktif ketika berada di mana-mana sahaja.
Mereka juga mempunyai sifat ingin tahu yang tinggi terhadap perkara baharu dan
suka bertanya banyak perkara.
2.
Peringkat Sekolah Rendah
Kanak-kanak disleksia pada peringkat ini
dikesan agak ketinggalan berbanding dengan pelajar yang lain. Hal ini
menyebabkan mereka malas untuk belajar dan mengalami disgrafia iaitu kesulitan
untuk menghasilkan tulisan tangan dan tulisan yang dihasilkan adalah tidak
berapa baik. Mereka juga tidak dapat membezakan huruf-huruf dan nombor tertentu
menyebabkan tulisan mereka menjadi terbalik. Contohnya, huruf ‘b’ menjadi ‘d’,
perkataan ‘was’ menjadi ‘saw’ dan nombor 15 menjadi 51. Kanak-kanak ini sukar
untuk menguruskan diri mereka seperti tidak dapat memasang butang baju dengan
betul dan menghadapi masalah untuk mengikat kasut. Mereka juga tidak suka pergi
ke sekolah dan beralasan seperti mengadu tidak sihat.
3.
Peringkat Sekolah Menengah
Pelajar disleksia pada peringkat ini
mempunyai ciri yang sama seperti peringkat prasekolah dan sekolah rendah cuma
ada perbezaan sedikit iaitu mereka mengalami masalah dalam mempelajari
perbendaharaan kata. Mereka mempunyai kelemahan dalam menulis karangan dan
penguasaan bahasa kedua juga agak terjejas. Hal ini menyebabkan mereka
ketinggalan daripada pelajar-pelajar yang normal.
4.
Peringkat dewasa
Pada peringkat ini, terdapat persamaan ciri
seperti peringkat-peringkat yang lain. Dari segi kelancaran membaca, orang
dewasa disleksia ini masih kurang lancar dan perlu mengulangi pembacaan itu
bagi memahami apa yang dibaca. Mereka juga masih keliru dalam membezakan huruf
seperti “b” dan “d”. Selain itu, mereka turut mengalami masalah mengingat arah
kanan dan kiri, dan boleh sesat untuk pulang ke rumah sendiri walaupun sudah
biasa melakukan perkara tersebut.
1.Masalah
Fonologi
Masalah fonologi merujuk kepada kesukaran
kanak-kanak untuk membezakan hubungan antara huruf dan bunyi. Menurut Sariah
Amin, Presiden Persatuan Dyslexia Malaysia (PDM) dalam buku Norul Haida Rezudan
(2013), golongan yang mempunyai masalah disleksia sukar untuk membezakan huruf
a, d dan g disebabkan bentuknya yang serupa walaupun cara membunyikannya
berbeza. Kanak-kanak disleksia juga lazimnya mengalami kesukaran untuk
membezakan perkataan seperti ‘paku’ dan ‘pasu’. Selain itu juga mereka mengeja
perkataan berdasarkan bunyi. Sebagai contoh, apabila disuruh untuk mengeja
perkataan ‘diam’, mereka akan mengeja perkataan tersebut kepada ‘diyam’.
2.Masalah
Mengingat Perkataan
Kebanyakkan kanak-kanak disleksia mempunyai IQ
yang normal dan memiliki kecerdasan yang luar biasa seperti kanak-kanak yang
lain. Namun demikian, mereka mempunyai masalah dalam mengingat atau mencari
semula perkataan yang telah dipelajari. Sebagai contoh, apabila guru bertanya
apa yang telah mereka pelajari pada masa lepas, mereka sukar untuk mengingat perkara
itu. Mereka dikatakan hanya boleh mengingati peristiwa yang lepas lebih kurang
10 minit sahaja. Kanak-kanak disleksia ini juga sukar untuk menjawab soalan
secara spontan apabila ditanyakan sesuatu soalan kepada mereka. Mereka turut
mengalami masalah untuk mengingati nama kawan-kawan mereka walaupun kerap
bermain bersama-sama. Kanak-kanak ini juga cenderung untuk menjadi kaku dan
membisu ketika disoal oleh guru mereka di dalam kelas.
3.Masalah
Penyusunan Bersiri
Kanak-kanak disleksia turut mengalami
masalah dalam mengingati maklumat secara tersusun seperti menghafal sifir-sifir
dan sebagainya. Hal ini mencabar mereka untuk mengingati urutan-urutan nombor
tersebut. Mereka juga mempunyai kesulitan dalam mengingati urutan maklumat seperti
hari dalam seminggu, bulan dalam setahun dan lain-lain. Selain itu, kanak-kanak
ini juga sukar untuk membaca masa berdasarkan jam yang menggunakan jarum.
Contohnya, apabila mereka ditanyakan soalan seperti “25 minit selepas pukul
2.30 petang adalah…”. Persoalan sebegini tidak mampu dijawab oleh kanak-kanak
yang mempunyai masalah disleksia.
Faktor-faktor Penyebab Disleksia
1.Keturunan
Terdapat kajian perubatan di Barat yang
mendapati bahawa kanak-kanak penghidap disleksia mempunyai latar belakang
keluarga yang turut mempunyai sindrom seperti ini. Hal ini telah dibuktikan
oleh Hallgren (1970) dalam buku Norul Haida Rezudan (2013), yang membuat kajian
ke atas 12 pasangan kembar monozygote dan
mendapati kesemua keluarga 12 kes itu menghadapi masalah dalam bacaan dan ejaan
semasa zaman kanak-kanak. Hallgren turut mendapati bahawa masalah disleksia
banyak dihadapi oleh kanak-kanak lelaki berbanding dengan kanak-kanak
perempuan. Kanak-kanak kidal juga merupakan golongan yang mempunyai masalah
disleksia. Hal ini kerana kemungkinan ibu bapa kanak-kanak tersebut mempunyai
masalah ini dan mewariskan kepada anak-anak mereka.
2.Biologi
Masalah disleksia juga boleh berpunca dari
segi biologi. Dalam aspek ini, kanak-kanak yang dilahirkan secara pramatang
atau tidak cukup bulan, kekurangan oksigen semasa dilahirkan akan mengalami
masalah ini. Keadaan ini menjadi punca kepada kelambatan atau ketidaksempurnaan
perkembangan seterusnya menyebabkan kerosakan minimum pada otak kanak-kanak
tersebut. Penyelidik telah mengetahui punca masalah disleksia ialah apabila
fungsi otak yang memproses dan mengatur maklumat adalah berbeza dari biasa.
Kemungkinan kerosakan otak yang dialami oleh golongan disleksia berlaku sejak
kanak-kanak berada di dalam kandungan ibu mereka lagi. Hal ini telah
dikemukakan oleh pensyarah Psikologi Klinikal dari Universiti Putra Malaysia
(UPM) iaitu Profesor Dr. Azhar Md. Zain. Tambahan lagi, individu yang
menghadapi masalah ini mengalami kerosakan saraf pada bahagian otak kiri
mereka.
3.
Pemakanan
Pemakanan yang mengandungi nutrisi yang
lengkap amat penting dalam pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak. Hal ini
demikian kerana pemakanan yang tidak mencukupi semasa peringkat kanak-kanak
membesar dengan pesat, pertumbuhan akan terencat (Bernet, 2005). Sebagai
contoh, kanak-kanak dan remaja yang mengalami pertumbuhan yang pesat mesti
mendapat bekalan kalori yang mencukupi. Ini
bagi mengelakkan proses pertumbuhan itu tidak terganggu. Terdapat penyelidikan,
kajian dan penemuan yang dilakukan dalam mengenal pasti bahan pengawet dan
pewarna tiruan yang menjadi pengganggu otak sekiranya diambil secara berlebihan
terutama kepada kanak-kanak yang sedang mengalami proses pertumbuhan, Antara
contoh bahan-bahan tersebut ialah
salicylates, tartarzine (zat
pewarna makanan), nitrat, amine, monosodium glutamate (MSG) dan
sebagainya.
Rawatan
Masalah
disleksia boleh dirawat namun tidak boleh diubati. Penghidap yang mengalami
masalah ini secara kebiasaannya akan diberi rawatan terapi. Hal ini bagi
kemahiran linguistik, berfikir dan bersosial. Sebagai contoh, langkah pemulihan
yang dilakukan ialah menggunakan video atau kaset untuk mengajar mereka, konsep
ajar secara berlebihan dan seumpamanya. Terdapat juga sekolah khusus serta
program pemulihan untuk golongan disleksia ini.
BIBLIOGRAFI
1.
Norul Haida Rezudan (2013), Ilmu
Psikolinguistik, Tanjong Malim: Emeritus Publications.
2.
https://my.theasianparent.com/cakap-lambat-kerana-kecelaruan-bahasa
4.
https://norazilasuboh.wordpress.com/dyslexia
5.
https://www.dyslexiamalaysia.org/dyslexia/apa-itu-dyslexia
No comments:
Post a Comment