Thursday, 9 December 2021

PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN (KPS3014 PENGURUSAN PEMBELAJARAN)

 

BLOG TOPIK 6 : PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN



1.0 PENDAHULUAN
APA ITU PENGURUSAN?

Menurut kamus dewan edisi keempat 2021, pengurusan boleh ditakrifkan sebagai perihal mengurus sesuatu dan lain-lain. Pengurusan amat penting dalam sesuatu perkara bagi mencapai matlamat yang telah ditentukan. Begitu juga halnya dengan pengurusan yang dilakukan di sesebuah institusi atau sekolah.


APA ITU TINGKAH LAKU?

Tingkah laku merujuk kepada apa yang diperkatakan atau dilakukan oleh seseorang individu. Ianya menggambarkan imej atau persepsi individu itu terhadap sesuatu perkara dan orang disekelilingnya. Tingkah laku terbahagi kepada dua iaitu tingkah laku positif dan tingkah laku negatif. Dalam konteks pelajar di sekolah, mereka perlu mempunyai tingkah laku yang positif supaya mampu menjadi insan yang berguna pada masa hadapan.

 

APA ITU DISIPLIN?

Disiplin pula boleh didefinisikan sebagai latihan pemikiran dan kelakuan supaya boleh mengawal diri sendiri dan patuh pada tatatertib. Disiplin dianggap sebagai bentuk latihan dan yang memupuk minda, badan, dan sikap pelajar di sekolah (Sire Etum et al., 2021). Disiplin bukan sahaja penting di sekolah malah dalam apa-apa juga hal sekalipun. Oleh itu, kita mesti belajar mendisiplinkan diri. Jika kita tidak berdisiplin, segala perkara yang ingin dicapai tidak mungkin menjadi kenyataan.


2.0 ISI-ISI PENTING

JENIS SALAH LAKU

1. Ponteng

Ponteng merupakan salah laku yang kerap dilakukan oleh pelajar di sekolah. Ponteng ditakrifkan sebagai lari daripada tugas atau tanggungjawab. Ponteng juga merujuk kepada pelajar yang menghadiri sekolah tetapi tidak menghadiri kelas, sama ada salah satu kelas, beberapa kelas ataupun kesemua kelas dalam satu-satu hari (Norhasilah Mat Nor et al., 2012).

 

2. Mencuri

Mencuri merujuk kepada mengambil kepunyaan orang tidak dengan kebenarannya. Salah laku ini termasuk dalam kategori tingkah laku jenayah yang melibatkan pihak polis. Masalah disiplin ini berlaku dalam kalangan pelajar apabila mereka menginginkan sesuatu yang tidak mereka miliki. Contohnya, pelajar ini memerlukan wang untuk membeli sesuatu untuk memenuhi kehendak mereka. Keadaan inilah yang mendesak pelajar tersebut melakukan perkara sebegini.

 

3. Kekemasan Diri

Kekemasan diri dalam masalah disiplin pelajar boleh dikaitkan dengan pelajar yang berkuku panjang, rambut panjang, bermisai atau berjanggut bagi pelajar lelaki dan seumpamanya. Jenis salah laku ini juga kerap dilakukan oleh pelajar yang memang tidak ambil peduli dengan perkara ini. Mereka hanya inginkan populariti dengan imej seperti itu walhal sebenarnya keperibadian itu bukanlah seperti yang disangkakan.

 

4. Menghisap rokok

Jenis salah laku ini selalunya dilakukan oleh pelajar lelaki. Mereka melakukan perbuatan ini untuk menunjukkan bahawa mereka sudah matang dan ingin mencuba sesuatu yang baru. Kebiasaanya, mereka akan menghisap rokok di tempat yang sunyi seperti di tandas sekolah, bagi mengelakkan guru-guru mengetahui perbuatan tersebut. Oleh itu, guru perlu peka terhadap apa sahaja perkara yang dilakukan oleh pelajar mereka.



5. Buli

Menurut Donnell (dikutip dalam Sire Etum et al., 2021), mendefinisikan buli sebagai tingkah laku pelajar atau sekumpulan pelajar yang mengganggu mangsa buli secara emosi atau fizikal untuk jangka masa yang panjang. Masalah buli ini seringkali berlaku dalam kalangan pelajar lelaki di mana mereka menginginkan penghargaan dalam bentuk rasa hormat. Pembuli juga membuli mangsa dengan menakut-nakutkan mereka (Sire Etum et al., 2021). Selalunya pelajar yang menjadi mangsa buli merupakan pelajar yang lemah daripada mereka.

 

 FAKTOR YANG MENJADI PUNCA SALAH LAKU PELAJAR

1. Sikap pelajar

Salah satu faktor yang menjadi punca salah laku atau masalah disiplin pelajar ialah sikap pelajar itu sendiri. Pelajar yang kurang motivasi atau kurang minat untuk belajar di sekolah akan berani untuk melakukan masalah disiplin (Norhasilah Mat Nor et al., 2012). Hal ini demikian kerana mereka tidak tahu dan tidak jelas akan hala tuju masa depan sendiri. Mereka juga beranggapan bahawa sudah dewasa dan mampu membuat keputusan sendiri dengan tepat walhal sebenarnya tidak sama sekali. Keadaan inilah yang mengakibatkan mereka melakukan salah laku seperti ponteng kelas, membuli, merokok dan sebagainya. Jelaslah bahawa sikap pelajar yang tidak ambil peduli dengan salah laku yang mereka lakukan menyebabkan masalah disiplin di sesebuah sekolah semakin berleluasa.

 

2. Keruntuhan institusi keluarga

Institusi keluarga yang runtuh dan tidak harmoni menjadi penyebab kepada berlakunya masalah disiplin atau salah laku pelajar. Pelajar yang mempunyai keluarga seperti ini akan cenderung untuk terlibat dalam salah laku kerana pihak ibu bapa tidak mengambil berat mengenai mereka. Mereka juga dianggap ketandusan kasih sayang daripada ibu bapa sendiri. Contohnya, ibu bapa yang sering bertelingkah seterusnya membawa kepada perceraian akan mengakibatkan anak-anak mengalami tekanan dan melakukan masalah disiplin seperti ponteng sekolah, merokok dan seumpamanya. Justeru itu, ibu bapa seharusnya mengelakkan perkara sebegini berlaku supaya anak-anak mereka tidak terlibat dalam masalah disiplin sekolah.

 

3. Pengaruh rakan sebaya

Rakan sebaya merujuk kepada remaja yang sama umur atau sama kematangan dengan rakan-rakan mereka. Mereka berfungsi sebagai penyokong dan pendorong kepada rakan-rakan dalam membuat sesuatu perkara. Kesibukan ibu bapa sehinggakan tiada masa untuk berkomunikasi dengan anak-anak menyebabkan anak-anak ini rasa terpinggir dan cuba berkongsi masalah dengan rakan-rakan mereka. Penglibatan mereka dengan rakan-rakan yang bermasalah akan menyebabkan pelajar ini terjerumus ke arah perlakuan negatif seperti ponteng kelas, merokok dan sebagainya. Jelaslah bahawa rakan sebaya memberi pengaruh yang sangat kuat kepada pelajar yang kurang motivasi dan dorongan daripada ibu bapa mereka dalam melakukan masalah disiplin sekolah.

 

LANGKAH MENGATASI MASALAH SALAH LAKU PELAJAR

Pelajar

Dalam mengatasi masalah salah laku atau disiplin pelajar, ianya harus bermula dari sikap pelajar itu sendiri. Hal ini demikian kerana perilaku atau tabiat seseorang itu bergantung kepada persepsi mereka dalam melakukan sesuatu tindakan. Pelajar yang sering kali terlibat dalam masalah disiplin perlu sedar akan kesilapan yang mereka lakukan. Kesedaran yang wujud dalam diri pelajar amat penting supaya kesalahan yang dilakukan dapat diminimumkan dan mereka mencuba untuk tidak mengulangi perkara tersebut. Pelajar juga perlu mengubah tingkah laku mereka ke arah yang lebih positif supaya masalah disiplin sekolah dapat dibendung dengan baik.

 

Ibu Bapa

Ibu bapa memainkan peranan yang penting dalam mengatasi masalah disiplin dalam kalangan pelajar sekolah. Mereka merupakan insan yang paling rapat dengan anak-anak yang akan memberi pengaruh dalam setiap tindakan yang dilakukan. Pihak ini perlu sentiasa peka dengan perilaku anak-anak mereka bagi memastikan masalah disiplin tidak berlaku. Sebagai contoh, ibu bapa perlu memantau setiap aktiviti yang dilakukan oleh anak-anak dan tahu dengan siapa mereka berkawan. Dengan cara ini, anak-anak rasa dihargai dan tidak terjebak ke arah tingkah laku yang negatif.

 

Guru

Guru sebagai golongan yang sangat hampir dengan pelajar. Mereka dianggap ibu bapa kedua kepada anak didik selepas ibu bapa pelajar itu sendiri. Hal ini dikatakan demikian kerana masa pelajar banyak diluangkan bersama guru-guru di sekolah. Guru berperanan dalam mengawal tingkah laku pelajar dengan pelbagai pendekatan yang sesuai bagi memastikan pelajar sentiasa ‘on track’. Guru juga seharusnya menjadi suri teladan yang baik supaya pelajar terdorong untuk melakukan perkara yang sama seperti datang awal ke sekolah, berpakaian kemas dan seumpamanya. Oleh itu, guru perlu bijak dalam mencari alternatif yang terbaik dalam mengatasi masalah disiplin pelajar di sekolah.

 

3.0 Rumusan

Secara kesimpulannya, pengurusan tingkah laku dan disiplin pelajar amat penting supaya segala matlamat yang ditetapkan mampu dicapai. Penglibatan semua pihak dalam mengurus perkara ini membolehkan sesebuah institusi atau sekolah itu bebas dari sebarang masalah yang membabitkan pelajar sekolah dan orang luar. Oleh hal yang demikian, pengurusan tingkah laku dan disiplin pelajar perlu dilaksanakan dengan sebaiknya dan bersesuaian dengan situasi semasa.

 

Rujukan

Amir Hasan Dawi (2021). Nota Kuliah Pengurusan Disiplin Murid. Diperoleh daripada Learning material melalui myGuru. https://myguru.upsi.edu.my/documents/2020/courses/KPS3014/material/K00174_20200216123330_13%20PENGURUSAN%DISIPLIN%20MURID.ppt

Kamus Dewan Edisi Keempat (2021), Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.

Lukman Hakim Mohammad Amin et al., (2019). Masalah Kecelaruan Tingkah Laku: Ponteng Sekolah. International Journal of Humanities, Management and Social Sciences, 2(1), 51-64. http://lamintang.org/journal/index.php/ij-humass/article/view/22/19

Muhammad Faizal A. Ghani, Norfariza Mohd Radzi, Simin Ghavifekr dan Husaina Banu Kenayatullah. (2014). Pengurusan Disiplin Murid Di Kawasan Bandar dan Luar Bandar: Perspektif Pemimpin Sekolah. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 1(1). http://e-journal.um.edu.my/publish/JuPiDi/

Norhasilah Mat Nor, Aspaniza Hamzah dan Nurul Farhana Junus. (2012). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Gejala Ponteng di Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Selesa Jaya 2, Skudai. Journal of Educational Psychology & Counselling, 5, 12-29. http://eprints.utm.my/id/eprint/23000/1/JEPC-5-2012-003.pdf

Sire Etum, Al-Amin Mydin dan Abdul Ghani Kanesan Abdullah. (2021). Pengaruh Pengurusan Disiplin Sekolah, Tingkah Laku Buli Murid dan Estim Kendiri Murid Terhadap Kualiti Kehidupan Murid: Suatu Pemerhatian Awal. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(10), 303-312. https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1111

                                                                                                                               

Terdapat juga pautan blog ahli kumpulan 7 (Bab 6):

1. SHAMIELA NARISHA BINTI SULAIMAN:

https://tingkahlakudandisiplinkps.blogspot.com/2021/12/tingkahlaku-dan-disiplin.html

2. MANDY LAW SHIN JOE :

https://mandykps3014.blogspot.com/

3. AARON SWEE LEE :

https://aaronkps3014y2021.blogspot.com/?m=1

4. NURUL ZAYANIEY BINTI NORDIN:

https://zayanieyno.blogspot.com/2021/12/tajuk-6-pengurusan-tingkah-laku-dan.html?m=1

                                                                                         


No comments:

Post a Comment

NOTA KUMPULAN (KPS3014 PENGURUSAN PEMBELAJARAN)

  LINK UNTUK NOTA KUMPULAN (KPS3014 PENGURUSAN PEMBELAJARAN) ; Tajuk 1: Organisasi dan Kepimpinan https://organisasikepimpinandisekolah.blog...