Wednesday, 19 May 2021

Pemerolehan Bahasa Pertama


  
 

Pemerolehan Bahasa Pertama : Bagaimana kanak-kanak memperoleh bahasa?



Anak-anak merupakan anugerah yang teristimewa buat ibu bapa yang baru sahaja dikurniakan cahaya mata. Setiap pasangan yang berkahwin memang menginginkan cahaya mata bagi menceriakan hidup mereka. Hal ini demikian kerana anak-anak dikatakan sebagai pelengkap dalam hidup berumah tangga. Setiap ibu bapa akan berasa gembira dan seronok sekiranya si manja mampu memberikan respon serta mengeluarkan perkataan apabila mereka dibawa bermain  bersama-sama. Persoalannya, bagaimanakah kanak-kanak ini boleh memperoleh bahasa pertama mereka? Adakah secara semula jadi atau rangsangan daripada ibu bapa mereka? Oleh hal yang demikian, mari kita kupas persoalan ini.

   Sebelum itu, ada baiknya sekiranya kita mengetahui apa itu  bahasa. Asmah Hj. Omar (1986) dalam buku Siti Hajar Abdul Aziz (2011), berpendapat bahawa bahasa merupakan alat yang digunakan oleh manusia untuk berhubung dengan manusia lain, yakni dengan menggunakan bunyi-bunyi yang dikeluarkan oleh alat-alat ujaran yang terdapat dalam tubuh manusia. Selain itu, bahasa terdiri daripada sejumlah ayat dan setiap satu mempunyai sejumlah unsur dan kepanjangan yang terbatas. Takrifan ini telah dikemukakan oleh Chomsky (1957a) dalam buku oleh Noor Aina Dani. (2017).

   Kajian pemerolehan bahasa telah dimulakan oleh Tiedemann iaitu seorang ahli biologi berbangsa Jerman pada tahun 1787. Menurut Simanjuntak (2016), pemerolehan bahasa ialah proses-proses yang berlaku pada waktu kanak-kanak menuranikan (internalize) tatabahasa bahasa ibundanya dan sewaktu mereka menguasai perlakuan atau penerapan tatabahasa ini dalam pemahaman dan penerbitan ayat-ayat. Pemerolehan bahasa dapat diklasifikasikan kepada dua iaitu pemerolehan bahasa pertama dan pemerolehan bahasa kedua. Pemerolehan bahasa dikatakan berlaku sejak bayi itu dilahirkan iaitu melalui konteks sosial sebelum mereka mula bercakap. Ibu bapa memainkan peranan penting dalam mendedahkan anak-anak mereka kepada objek-objek yang berada di sekeliling mereka. Hal ini demikian kerana pendedahan kepada bahasa amat penting untuk kanak-kanak mempelajari bahasa walaupun mereka belum mampu menghasilkan perkataan. Secara amnya, perkataan pertama akan muncul apabila bayi berumur lebih kurang setahun. Walaupunbagaimanapun, ada kajian yang menyatakan bahawa ianya lebih awal iaitu sebelum bayi berusia setahun.

 

Peringkat Pemerolehan Bahasa Pertama

Kanak-kanak memperoleh bahasa pertama mereka adalah dengan berperingkat-peringkat. Antara peringkat dalam pemerolehan bahasa pertama kanak-kanak ialah peringkat vokalis (Bebelan), peringkat holofrasa (Pertuturan Satu Kata), peringkat Telegrafik (Pertuturan Dua Tiga Kata) dan peringkat perkembangan ayat kompleks. Pada peringkat vokalis iaitu bebelan, peringkat ini dikenali sebagai peringkat pralinguistik. Peringkat ini melibatkan tempoh berdekut dan mengagah. Tempoh berdekut berlaku pada bulan pertama selepas kelahiran bayi. Dalam tempoh ini, bayi menangis banyak kali dalam sehari  dan tangisan ini disertai dengan penghasilan bunyi. Selepas tempoh berdekut, muncul pula keadaan di mana bayi akan mengagah. Pada tempoh ini, kira-kira usia enam hingga sembilan bulan, bayi di seluruh dunia menghasilkan bunyi yang sama, iaitu bunyi rambang yang tiada kaitan dengan persekitaran bayi. Contoh bunyi bukan bahasa yang dihasilkan oleh bayi seperti ee…..eee….., uu…..uuu….., aa…..aaa….., oo…..ooo. Bayi juga mula mengatur ucapan mengikut pola suku kata  dengan lebih teratur yang umumnya berbentuk konsonan dan vokal. Ujaran yang dihasilkan oleh bayi bermula dengan pengucapan satu suku kata seperti ba-ba-ma-ma-ma. Bayi juga kerap membebel bila bersendirian berbanding bersama-sama orang lain.

   Seterusnya, peringkat holofrasa iaitu pertuturan satu kata berlaku sewaktu kanak-kanak berusia 10 hingga 18 bulan. Peringkat ini dikenali sebagai peringkat linguistik pertama.  Kanak-kanak pada peringkat ini memiliki prarasa atau firasat tentang bunyi dan makna. Pada fasa ini, perkataan yang diujarkan mendukung tiga fungsi utama iaitu kata dihubungkan dengan keinginan dan tindakan kanak-kanak itu sendiri, kata digunakan untuk menyampaikan luahan emosi dan kata berfungsi sebagai nama. Sebagai contoh, kanak-kanak kecil yang kehilangan ibunya akan menjerit ‘mama’ untuk makna I want my mama atau menunjuk kepada kasut dan menyebut ‘mama’ untuk makna The shoe belongs to mama. Keadaan ini menunjukkan kanak-kanak boleh mengaitkan kata dengan keinginan dan tindakan mereka sendiri. Ada penyelidikan yang menunjukkan bahawa kanak-kanak boleh menggambarkan sesuatu keadaan kompleks dengan untaian holofrasa. Misalnya, kata car, go dan bus digunakan untuk menyatakan keadaan apabila mendengar bunyi kereta mengingatkan kanak-kanak itu bahawa semalam dia menaiki bas.

   Peringkat seterusnya ialah peringkat telegrafik iaitu pertuturan dua atau tiga kata. Pada masa ini, kanak-kanak berumur sekitar 18 hingga 4 tahun. Pertuturan dua atau tiga kata akan berlaku dan kanak-kanak mungkin mempelajari 40 perkataan baharu dalam seminggu. Pertuturan ini bertujuan untuk meminta, bertanya, menjawab, memberitahu dan sebagainya. Contoh dua tiga kata yang diujarkan oleh kanak-kanak ialah “adik minum”, “nak makan”, “ibu mana”, “adik nak ikut”.

   Akhir sekali ialah peringkat perkembangan ayat-ayat kompleks. Perkembangan ayat-ayat kompleks berlaku ketika kanak-kanak berusia 5 tahun hingga 12 tahun. Pada peringkat ini, kanak-kanak mula menggunakan nafian, soalan, dan struktur ayat yang lebih kompleks dan berguna dalam bahasanya. Pada umur 9 atau 10 tahun ke atas, kanak-kanak memperoleh semua struktur bahasa pertamanya pada tahap praolahan iaitu rendah-sederhana. Seterusnya meningkat ke tahap olahan konkrit pada umur 11 hingga 12 tahun. Selepas umur 12 tahun, kanak-kanak mencapai olahan formal atau memperoleh struktur bahasa orang dewasa. Contoh ayat kompleks yang digunakan ialah “saya dan adik bermain bola bersama kawan-kawan”.

Teori Pemerolehan Bahasa Pertama

Terdapat dua teori yang dikemukakan dalam pemerolehan bahasa pertama kanak-kanak. Antara teori yang dikemukakan ialah teori behavioris yang dipelopori oleh Ivan Pavlov, J.B. Watson, B.F.Skinner dan teori mentalis oleh Noam Chomsky, Miller, J.Piaget.

   Teori Mentalis atau kognitif telah diperkenalkan oleh Noam Chomsky. Beliau memfokuskan minda sebagai salah satu daripada alat mental yang berinteraksi dengan input linguistik untuk menghasilkan kecekapan berbahasa. Menurut Chomsky dan Miller (1957) dalam buku Mangantar Simanjuntak (2016), sejak lahir lagi setiap kanak-kanak memiliki alat khusus yang membolehkan mereka untuk berbahasa. Alat khusus ini dikenali sebagai Language Acquisition Device (LAD) atau alat pemerolehan bahasa dalam bahasa melayu. Alat ini berfungsi untuk memperincikan struktur bahasa yang diterima oleh seseorang kanak-kanak. Menurut Piaget, semua kanak-kanak yang lahir telah dilengkapi oleh alat nurani yang berbentuk mekanikal umum untuk semua kebolehan manusia termasuklah kebolehan untuk mereka berbahasa. Alat nurani ini dikenali sebagai alat pemerolehan bahasa oleh Chomsky dan Miller.

    Teori Behavioris pula telah diperkenalkan oleh Ivan Pavlov dan dikembangkan oleh B.F.Skinner, Watson dan lain-lain. Teori ini memberikan fokus terhadap perhubungan antara ‘rangsangan’ dan ‘gerak balas’. Kewujudan bahasa dianggap diperoleh daripada operasi rancangan (R) dan gerak balas atau stimulus (S). Teori ini turut menekankan kepentingan persekitaran dalam pemerolehan bahasa yang berlandaskan Teori Pelaziman Operan yang dipelopori oleh B.F.Skinner. Skinner menyatakan bahawa pembelajaran bahasa kanak-kanak berlaku apabila ibu bapa atau ahli keluarga mengajar kanak-kanak bercakap. Ibu bapa atau ahli keluarga yang lain juga harus memberi galakan dengan memberikan ganjaran setiap kali kanak-kanak dapat meniru atau menyebut perkataan yang diajar. Antara ganjaran yang diberikan kepada kanak-kanak tersebut adalah pujian seperti “pandai”, senyuman, ciuman, tepuk tangan, pelukan dan lain-lain. Hal ini amat penting bagi merangsang kanak-kanak supaya mengulangi perlakuan yang telah dipelajari.

 

 

 BIBLIOGRAFI

Mangantar Simanjuntak (2016). Pengantar Linguistik Moden. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Noor Aina Dani (2017). Asas Psikolinguistik. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.

Siti Hajar Abdul Aziz (2011). Bahasa Melayu I. Kuala Lumpur : Oxford Fajar Sdn. Bhd

Iffa. (2009, April 7). Psikolinguistik : Pemerolehan Bahasa Pada Awal Kanak-kanak. Diperoleh pada April 13, 2021 daripada https://iffaizyan.blogspot.com/2009/04/kanak-kanak-merupakan-anugerah-tuhan.html?m=1

http://www.scribd.com/doc/11959433/psikolinguistik

 

 

   

  

  

 

 

 

No comments:

Post a Comment

NOTA KUMPULAN (KPS3014 PENGURUSAN PEMBELAJARAN)

  LINK UNTUK NOTA KUMPULAN (KPS3014 PENGURUSAN PEMBELAJARAN) ; Tajuk 1: Organisasi dan Kepimpinan https://organisasikepimpinandisekolah.blog...